Gårda – där slitna fasader förvandlas till drömmar.

Mölndalsån rinner långsamt och spegelblank. Solen har börjat vandra hem igen. Bruset från motorvägen kontrasterar. På Fabriksgatan är trafiken livlig. Fasaderna är slitna. Jag befinner mig mitt i Södra Gårdas livslinje. 

Bild 1- 3

Som så många andra platser där besluten låtit sig dröja har Gårda liksom hamnat lite vid sidan av saker och ting. Samtidigt har platsen hamnat mitt i den pågående debatten om stadens utveckling. När man mot slutet av 00-talet började planera för rivningar i Gårda höjdes många röster i protest. Här är det nämligen fullt av liv.

IMG_6969

Och när ramarna inte är så där tydliga och definierade brukar dörrar öppnas för annat än det självklara. Inte minst har Gårda blivit en viktig plats i staden för konsten och skapandet.  Så, vad betyder egentligen en gammal sliten fasad? Vad spelar ett återanvänt rum för roll för människors kreativitet?

I två ihopslagna en-rummare träffar jag konstnären Mathilda.

– Jag har alltid varit fascinerad av Gårda och dragit mig hit. Här är det lite alternativt. Ett gammalt hus som inte är färdigrenoverat och förstört. Att det är gammalt är jätteviktigt för mig, att platsen har en själ på något sätt. 

bild 2-4

IMG_6963

Mathilda är relativt ny i både Göteborg och Gårda. Här känner hon att hon funnit sin plats. För henne sträcker den sig också bortanför livet i ateljén:

– Här finns också en fin grannsämja med en massa andra kreativa människor. Det fantastiskt att det här kan få finnas kvar mitt i stan. Annars flyttas alltid platser med såna här möjligheter längre och längre ut.

bild 4-1

Känslan som de gamla husen bär med sig spelar roll. Exakt vad det är som skapar den där känslan lyckas vi inte sätta fingret på. Lika viktigt är att hyrenivåerna här gör att människor faktiskt kan skapa sig tid att ägna åt konsten. Och att tröskeln för vem som har råd att bo här är låg:

– Det är en väldigt viktig faktor. Det behövs platser med alternativa boende, där standarden inte är för hög och hyran kan hållas nere. Vi är många som inte behöver ha högre standard än så här. Att ha en billig hyra och att kunna ha tillgång till en plats som man fritt får göra om hur man själv vill, så att den passar ens egna behov. Som konstnär skapar det en frihet som är viktig för skapandet.

bild 1-4

Att konsten har en plats i staden menar hon inte bara är viktigt för henne själv, utan också för samhället i stort:

– För mig är konsten jätteviktig. Både för den som skapar och för samhället. Den fyller en viktig roll men är samtidigt hotad. Den går inte att mäta nationalekonomiskt. Värdena står utanför de ekonomiska fältet på något sätt. Jag tror absolut att konsten kan ha en förändringskraft. Konstnärer är ofta fria och kan ställa sig utanför normen och ifrågasätta strukturer. Man finner sin egen väg. Det är en viktig kraft. 

bild 5-1

Jag fortsätter min vandring längs Fabriksgatan. En bit bort ligger en nedlagd gammal skola i rödbrunt tegel. Här finns bland annat en polsk kulturförening, replokaler och en ateljé.  I ateljén finns Vanja, Anna Sissela och Maja. De kallar sitt hus för ”huset fyllt av drömmar”. Också här spelar det roll att platsen bär på en berättelse, en historia.

– Det är någonting nästan andligt över platsen. Väldigt laddat på något sätt, säger Vanja.

bild 4-2

Vanja, arkitekt med fokus på hållbarhetsfrågor,  har varit på platsen i 8 år. I huset fanns förut Underåsskolan. Hit gick skollever från Överåsen, eller  Örgyte, för att tjyvröka tillsammans med arbetarklassen. På 1970-talet lades skolan ner. Några försök till kontorsanvändning gjordes efter det, innan lokalen gjordes om till plats för skapande och social samvaro.  I  början hängde ett rivningshot över byggnaden. Det skulle bli 17 stycken turistbuss-parkeringar.

– Vi var en del grupper som engagerade oss i frågan. Vi bjöd in en politiker varje vecka på kaffe för att visa att det fanns bra grejer i huset.

thimustbetheplace_goteborg_garda_atelje_2

Anna Sissela är både konstnär och pedagog. Från början höll hon till på Smedjegatan inne i stan, men där drevs hon bort av stigande hyror. Gårda blev möjligheten för henne att fortsätta, om än i en lite slitnare miljö. Ruffigheten ses dock inte som ett hinder:

– Man får inte allt serverat, och det är ganska skönt faktiskt.

bild 3-3

Maja, som jobbar med film och animation, håller med:

– Det där gör att man inte blir rädd för att göra saker i sitt skapande.  När en miljön är för tillfixad känns det som att man inte får plats. Som att man inte har någonting att tillägga.

– I en fräsch miljö påverkas hela ens beteende. Rummet ställer förväntningar på dig, ditt beteende förändras beroende på vilket rum du är i, tror Anna Sissela.

–  Ja mötet mellan exempelvis ett  kontorslandskap och konst blir lite märkligt. På samma sätt skulle det kännas konstigt att tassa omkring här i för uppstyrda kläder. Det här rummet säger till mig att ”ja, du får hålla på med konst”, menar Vanja.

bild 2-5

De tror också att själva Fabriksgatan på ett liknande sätt bryter in som en skära i allt det tillrättalagda. Tillsammans med billiga hyror har här skapats en miljö där ateljéerna ligger tätt. Ingen av dem tror dock att detta kommer att leda till att området gentrifieras:

–  Det känns inte som att det kommer att ske här. Gårda är på ett sätt befriat från trender. Det här bygger på hållbarhet istället. Här finns också en blandning av verksamheter och människor. Pensionärer, klättrare, huliganer och munkar. Ett komplext område. Sen är det lite krångligt att ta sig hit. Gårda är som en slags ö i staden. Det är liksom inte så många som spontan-flanerar här. Det känns som att det där gör att den där trend-grejen inte kommer att hitta hit.

bild 2-6

Mörkret har nu lagt sig utanför fönstret. Det är dags för mig att lämna Gårda för den här gången. Med mig har jag fått i alla fall några svar på frågan om varför Gårda behövs i den här stan.

Om trenderna till slut lyckas ta sig till Gårda får framtiden utvisa. Men förändringar kommer att ske. Kanske kan man i Gårda lyckas göra det som man inte riktigt lyckades med i Haga. Kanske räcker det om husen här få sina nödvändigaste mediciner. Så att de orkar med. Kanske kunde man då också behålla den låga tröskeln. Den som gör att människor kan hitta den plats de behöver för att finnas till. Kanske kan Göteborg fortsätta att göra plats för drömmarna i Gårda?

Text & Foto: Daniel Gillberg

Läs en intressant uppsats om Gårda och kolla in bloggen Bevara Gårda!

Advertisements

2 kommentarer on “Gårda – där slitna fasader förvandlas till drömmar.”

  1. Fantastiskt fint skrivit! Skulle nog känna mig som hemma i Gårda. Har aldrig ens varit där innan, men kommer besöka denna del av staden.

  2. Marie Hjalmarsson Engelke skriver:

    Älskar såklart Gårda, bodde där 1995-2003. Bra kämpat alla!
    Marie, en av kämparna 1997


Vad tycker du om den här platsen?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s